Rămâi la curent cu tot ce se întâmplă în oraș

Creație vestimentară și Textura. Andreea Grigore a venit din București la Cluj-Napoca și a deschis The F Store. „Oamenii caută designerii români”

Foto: Andreea Grigore

Creația vestimentară nu se rezumă doar la tendințele momentului, ci înseamnă și inovare, sustenabilitate și o legătură profundă între design și cei care aleg să poarte hainele. 

Ne-am dorit să aflăm mai multe despre cum este să fii designer român în prezent, care sunt provocările cu care te poți confrunta și cum poți dezvolta de la zero un business de creație vestimentară. Astfel că am povestit cu Andreea Grigore, cofondatoarea brandului The F Store din Cluj-Napoca. 

Foto: Andreea Grigore

Creație vestimentară, la Cluj-Napoca

Andreea Grigore s-a mutat din București în Cluj în 2020 și a început să lucreze la crearea unui brand de haine pentru femei. În 2021, sub numele FIZIC, a lansat prima colecție iar ulterior, în 2023 a fost deschis și primul magazin în Cluj.

Foto: Andreea Grigore

„În atelierul nostru noi facem designul și partea de creație, iar pentru producția de serie colaborăm cu ateliere de producție”, a precizat Andreea.

Pentru realizarea prototipurilor colaborează cu Crina Marinescu, care este specialistă în croitorie și în realizarea de tipare vestimentare. Producția de serie se face în colaborare cu două fabrici de confecții, una din Cluj și una în Marghita, iar produsele tricotate sunt realizate în colaborare cu un atelier din Cluj, specializat pe tricotaje manuale.

Foto: Andreea Grigore

Primul magazin în care au expus produsele a fost în Barcelona, iar ulterior au extins colaborarea cu magazine din București, Cluj, Madrid și Sibiu, iar în 2023 au deschis primul magazin propriu în Cluj.

„Alături de prietenul meu și de sora lui am făcut acest business. Eu am făcut tot timpul haine. Am făcut creație vestimentară în Liceul de Arte Plastice Nicolae Tonitza, din București. De la 16 ani până la 23 de ani am făcut haine împreună cu sora mea. Am avut brandul Luca în București. Aveam 7 magazine. Era deja ca o fabrică. Am ajuns la un moment dat la 47 de angajați. Foarte drăguț a fost până în criza din 2008 când a picat tot. Am rămas însă cu acea experiență de atunci. Aveam o echipă de 2 sau 3 croitori foarte buni și de la ei am învățat. 

Am văzut ce potențial are locația magazinului The F Store din prezent și am decis să-l deschid. Am făcut și evenimente, pop-up-uri cu dj, cu prosecco. Foarte bine a fost primit. Clujenii au fost curioși. 

Am mers și am căutat magazine cu care să colaborăm în Spania. Colaborăm cu un magazin din Barcelona și 2 din Madrid. De asemenea, mai colaborez și cu magazine din București, mai facem evenimente acolo”, a povestit Andreea, pentru ziarulclujeanului.ro. 

Materiale și prețuri

Andreea ne-a povestit că situația cu materialele pentru hainele pe care le creează este una complexă și ne-a explicat de ce. De asemenea, a precizat și ce materiale folosește pentru hainele ei. 

Foto: Andreea Grigore

„Situația cu materialele pentru haine este dificilă. Nu e vorba doar despre faptul că vreau eu să am un brand sustenabil și să mă laud cu asta. Am multă experiență în spate și cred că mă ajută. Înclinația mea a fost mereu spre materialele naturale. Luam materiale atât din România cât și din străinătate. Unul dintre producatorii locali, cu care ne mândrim, este deFlorian, de la care luăm in, borangic sau bumbac. Apoi mai avem furnizori din Spania sau din Italia care ne furnizează materiale sustenabile, certificate, produse în Turcia sau în UE. Mai colaborăm cu firme care importă materiale de foarte bună calitate, produse în Italia, și care ne oferă ‘capete de baloți’ care nouă ni se potrivesc foarte bine pentru seriile mici”, a precizat Andreea. 

Prețurile hainelor

Prețurile hainelor de la The F Store variază. De exemplu, prețurile cămășilor sunt între 500 ron și 1.200 ron, iar rochiile încep de la 800 ron. Pantalonii sunt între 1.100 și 1.500 ron, iar paltoanele încep de la 2.400 ron. Pulovere tricotate manual încep de la 800 ron și ajung până la 3.000 ron pentru cele tricotate din fire mai prețioase.

Foto: Andreea Grigore

„Raportate la alți designeri români, prețurile noastre sunt peste medie, dar sunt justificate de materiale și calitatea manoperei. Nu vindem haine ieftine și nici plastic cu adaosuri uriașe, cum fac alte branduri. Vindem produse făcute bine, din materiale de calitate și la un preț corect. Pentru că am ieșit în afară și am căutat magazine, mai ales în Spania și Portugalia, mi s-a tot spus: ‘foarte frumos, este super calitate, dar nu se potrivește cu prețul produselor din magazinul nostru. Noi vindem produse la prețuri mai mari’. Asta ne-a facut să ne aliniem la standardele lor și să punem accent pe calitate și mai bună atât a materialelor cât și a manoperei”, a povestit Andreea Grigore. 

„Oamenii caută designerii români”

Cofondatorea The F Store a povestit despre cum s-a schimbat percepția oamenilor pentru creația vestimentară. Ea a spus că oamenii au început să fie mai atenți la designerii români, să se uite la ce cumpără și la cât de des cumpără. 

„Sunt mai atenți și la materiale. De exemplu, am 2 cămăși din mătase încă din liceu și le port și acum cu cel mai mare drag. Te simți într-un fel atunci când porți mătase. Un produs trebuie să aibă o valoare”, a mai explicat cofondatoarea magazinului. 

Textura, la Cluj-Napoca

Andreea a vorbit despre motivul pentru care nu mai participă la târgurile de modă și a ales să organizeze alături de alți designeri, Textura. 

„Sunt tot felul de târguri la București, mai ales la Iași. Se mai fac în Timișoara, Oradea, foarte puțin la Cluj. Eu nu mai particip la aceste târguri. Am participat la Bazar de Cotroceni în București. Locația e drăguță, oamenii drăguți. Am văzut cum hainele mele stau sub tei, curgea din tei ceva pe ele. Atunci am zis că nu mai pot să merg. Nu mă potrivesc la târguri. Nu sunt foarte ok curatoriate majoritatea. Mi se pare că majoritatea târgurilor la noi sunt făcute ca organizatorii să câștige bani. Îi taxează pe toți. Există târguri care se organizează la București în Unirea Shopping Center și e foarte frig acolo. Merg la aceste târguri și câțiva designeri pe care îi cunosc, pentru că nu au magazin și trebuie să fie prezenți acolo. Nu am mai fost la târguri și pentru că te diluezi. Rangeul de prețuri nu se potrivea cu ce aveau ceilalți. Unii oameni merg acolo și se așteaptă ca designul românesc să fie ieftin. Prin aceste târguri nu îi ajuți pe designeri, strici imaginea designului românesc”, a explicat Andreea. 

Așa a început Textura – un eveniment cu creații vestimentare, muzică și atmosferă relaxantă. 

Unul dintre afișele Textura pentru o ediție de anul trecut (n.red. anul 2024). Foto: Andreea Grigore

„Anul trecut am avut 4 ediții cu acest eveniment. La prima ediție am fost 4 designeri: doi din Cluj și doi din București și am crescut ușor astfel că la a patra ediție au fost 6. Dorim să creștem fără grabă și cu atenție foarte mare la calitatea produselor expuse așa că suntem foarte stricți în procesul de selecție. Anul acesta în primăvară ne dorim să facem o ediție Textura la Cluj-Napoca. Avem tot felul de idei de colaborare cu artiști, de exemplu, suntem în discuții cu un fotograf tânăr pentru a combina târgul de haine cu o expoziție de fotografie cu hainele expuse la târg. Practic prima dată poți vedea expoziția și apoi intri și vezi hainele în realitate. În general astfel de evenimente sunt drăguțe, avem și DJ care pune muzică. Momentan evenimentele sunt fără taxă”, a declarat Andreea. 

Rebranding pentru The F Store

The F Store trece printr-o perioadă de rebranding, iar în curând va avea un alt nume. 

„Inițial, am lansat brandul sub numele FIZIC și am funcționat așa timp de aproape 3 ani, asta până când am aplicat pentru trademark la Oficiul European pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), moment în care am primit opoziție din partea proprietarului brandului [fi’zi:k] (fizik.com), brand cu care eram în conflict fără să ne dăm seama.
Ne-au trimis o scrisoare ‘cease and desist’ prin care ne-au cerut să renunțăm de urgență la numele FIZIC. Astfel, în lipsă de alte idei și în lipsa timpului necesar pentru rebranding, am ales numele temporar ‘The F Store’.
Acum suntem în proces de rebranding, am aplicat pentru un trademark, pe care sperăm să îl primim în curand, după care vom anunța numele nou”,
a mai explicat Andreea Grigore, pentru ziarulclujeanului.ro. 

Locația magazinului și programul

Magazinul The F Store poate fi vizitat pe strada Fortăreței 1 din Cluj-Napoca.

Program:

Luni: închis

Marți: închis

Miercuri: 14:00 – 19:00

Joi: 14:00 – 19:00

Vineri: 14:00 – 19:00

Sâmbătă: 14:00 – 18:00

Duminică: 14:00 – 18:00