Rămâi la curent cu tot ce se întâmplă în oraș

Creație vestimentară și Textura. Andreea Grigore a venit din București la Cluj-Napoca și a deschis The F Store. „Oamenii caută designerii români”

Foto: Andreea Grigore

Creația vestimentară nu se rezumă doar la tendințele momentului, ci înseamnă și inovare, sustenabilitate și o legătură profundă între design și cei care aleg să poarte hainele. 

Ne-am dorit să aflăm mai multe despre cum este să fii designer român în prezent, care sunt provocările cu care te poți confrunta și cum poți dezvolta de la zero un business de creație vestimentară. Astfel că am povestit cu Andreea Grigore, cofondatoarea magazinului The F Store din Cluj-Napoca. 

Foto: Andreea Grigore

Creație vestimentară, la Cluj-Napoca

Andreea Grigore s-a mutat din București la Cluj-Napoca și a deschis The F Store. Magazinul a fost deschis în urmă cu un an.

Foto: Andreea Grigore

Pentru realizarea hainelor lucrează cu 2 fabrici și colaborează cu croitoreasa Crina Marinescu și cu Gabriela, doamna care croșetează. 

Foto: Andreea Grigore

Brandul a ajuns și în Spania, pentru că pe parcusul timpului a început colaborarea cu câteva magazine de acolo, unul în Barcelona și două în Madrid. 

„Alături de prietenul meu și de sora lui am făcut acest business. Eu am făcut tot timpul haine. Am făcut creație vestimentară în Tonitza la București. De la 16 ani până la 23 de ani am făcut haine împreună cu sora mea. Am avut brandul Luca în București. Aveam 7 magazine. Era deja ca o fabrică. Am ajuns la un moment dat la 47 de angajați. Foarte drăguț a fost până în criza din 2008 când a picat tot. Am rămas însă cu acea experiență de atunci. Aveam o echipă de 2 sau 3 croitori foarte buni și de la ei am învățat. 

Am văzut ce potențial are locația magazinului The F Store din prezent și am decis să-l deschid. Am făcut și evenimente, pop-up-uri cu dj, cu prosecco. Foarte bine a fost primit. Clujenii au fost curioși. 

Am mers și am căutat magazine cu care să colaborăm în Spania. Colaborăm cu un magazin din Barcelona și 2 din Madrid. De asemenea, mai colaborez și cu magazine din București, mai facem evenimente acolo. Mai cautăm în continuare magazine pentru colaborare în Grecia, de exemplu”, a povestit Andreea, pentru ziarulclujeanului.ro. 

Materiale și prețuri

Andreea ne-a povestit că situația cu materialele pentru hainele pe care le creează este una complexă și ne-a explicat de ce. De asemenea, a precizat și ce materiale folosește pentru hainele ei. 

Foto: Andreea Grigore

„Situația cu materialele pentru haine este complexă. Nu e vorba doar despre faptul că vreau eu să am un brand sustenabil și să mă laud cu asta. Am multă experiență în spate și cred că mă ajută. Înclinația mea a fost mereu spre materialele naturale. Luăm materiale din România. Îi apreciez foarte tare pe cei de la deFlorian. Ei produc pânze, au scos in, borangic, cânepă, bumbac organic. Le tot testez. Colaborăm de vreo 2 ani și jumătate și cu o firmă din Spania care importă marfă din Turcia și Italia. Au vâscoze, cupro, cânepă, mătase, tot ce înseamnă natural. De asemenea, mai colaborăm cu alte 2 firme din România care aduc capete de baloți din Italia. Eu lucrez mult cu cânepă, mătase”, a precizat Andreea. 

Prețurile hainelor

Prețurile hainelor de la The F Store variază. De exemplu, prețurile pentru cămăși sunt undeva între 80 – 200 de euro, iar pentru rochii la fel. 

Foto: Andreea Grigore

„Cred că am prețuri medii pentru designul românesc. Pentru că am ieșit în afară și am căutat magazine, mai ales în Spania și Portugalia, mi s-a tot spus: ‘foarte frumos, super calitate, dar cred că totuși sunt prețuri cam mici pentru noi’. Asta mi-a schimbat viziunea. Eu am zis că aleg drumul acesta fără să exagerez și încerc să fac calculul cât mai corect în așa fel încât echipa mea să fie plătită. Lucrez cu două fabrici, una din Marghita și una din Cluj. La mine oamenii se întorc în magazin și asta este ceva. Dacă nu s-ar fi întors mi-aș fi pus niște probleme”, a povestit Andreea Grigore. 

„Oamenii caută designerii români”

Cofondatorea The F Store a povestit despre cum s-a schimbat percepția oamenilor pentru creația vestimentară. Ea a spus că oamenii au început să fie mai atenți la designerii români, să se uite la ce cumpără și la cât de des cumpără. 

„Sunt mai atenți și la materiale. De exemplu, am 2 cămăși din mătase încă din liceu și le port și acum cu cel mai mare drag. Te simți într-un fel atunci când porți mătase. Un produs trebuie să aibă o valoare”, a mai explicat cofondatoarea magazinului. 

Textura, la Cluj-Napoca

Andreea a vorbit despre motivul pentru care nu mai participă la târgurile de modă și a ales să organizeze alături de alți designeri, Textura. 

„Sunt tot felul de târguri la București, mai ales la Iași. Se mai fac în Timișoara, Oradea, foarte puțin la Cluj. Eu nu mai particip la aceste târguri. Am participat la Bazar de Cotroceni în București. Locația e drăguță, oamenii drăguți. Am văzut cum hainele mele stau sub tei, curgea din tei ceva pe ele. Atunci am zis că nu mai pot să merg. Nu mă potrivesc la târguri. Nu sunt foarte ok curatoriate majoritatea. Mi se pare că majoritatea târgurilor la noi sunt făcute ca organizatorii să câștige bani. Îi taxează pe toți. Există târguri care se organizează la București în Unirea Shopping Center și e foarte frig acolo. Merg la aceste târguri și câțiva designeri pe care îi cunosc, pentru că nu au magazin și trebuie să fie prezenți acolo. Nu am mai fost la târguri și pentru că te diluezi. Rangeul de prețuri nu se potrivea cu ce aveau ceilalți. Unii oameni merg acolo și se așteaptă ca designul românesc să fie ieftin. Prin aceste târguri nu îi ajuți pe designeri, strici imaginea designului românesc”, a explicat Andreea. 

Așa a început Textura – un eveniment cu creații vestimentare, muzică și atmosferă relaxantă. 

Unul dintre afișele Textura pentru o ediție de anul trecut (n.red. anul 2024). Foto: Andreea Grigore

„Anul trecut am avut 4 ediții cu acest eveniment. Ne-am adunat 4 designeri și am decis să facem Textura. Anul acesta în primăvară ne dorim să facem o ediție Textura la Cluj-Napoca. Vrem să ne asociem cu un fotograf tânăr care tocmai a terminat UAD-ul. Ne va poza câteva haine de-ale noastre și astfel va fi și o expoziție de fotografii cu haine. Practic prima dată poți vedea expoziția și apoi intri și vezi hainele în realitate. În general astfel de evenimente sunt drăguțe, avem și DJ care pune muzică. Momentan evenimentele sunt fără taxă”, a declarat Andreea. 

Rebranding pentru The F Store

The F Store trece printr-o perioadă de rebranding, iar în curând va avea un alt nume. 

„Prima dată când am deschis magazinul s-a numit Fizic. Atunci când am vrut să facem trademark-ul, am primit o scrisoare de la un magazin din altă țară care face haine de bicicletă în care se preciza că avem o anumită perioadă de timp să renunțăm la acel nume, pentru că e numele lor. Nu am știut. Numele lor era Fizik. Așa am decis să schimbăm numele în The F Store. În continuare ne dorim să facem un rebranding și vom anunța numele nou în curând”, a mai explicat Andreea Grigore, pentru ziarulclujeanului.ro. 

Locația magazinului și programul

Magazinul The F Store poate fi vizitat pe strada Fortăreței 1 din Cluj-Napoca.

Program:

Luni: închis

Marți: închis

Miercuri: 14:00 – 19:00

Joi: 14:00 – 19:00

Vineri: 14:00 – 19:00

Sâmbătă: 14:00 – 18:00

Duminică: 14:00 – 18:00