Primele rețele de troleibuz au apărut la începutul secolului XX, anii 1950-1960 fiind ani de înflorire a acestor mijloace de transport în comun.
Din această perioadă datează demersurile pentru introducerea troleibuzelor în transportul public la Cluj, dar și la Brașov și Constanța.
La Cluj-Napoca, s-a vorbit prima dată de troleibuz în 1936. În 1957 a apărut o nouă propunere de introducere a rețelei de troleibuz, care a fost pusă în practică. Activitățile de proiectare s-au derulat în 1957, în cadrul Institutului de Proiectare al Județului, iar în 1958, a început construcția primei linii, potrivit bcj.ro.
Primele troleibuze, în circulație la Cluj
Primele troleibuze au pornit la Cluj în toamna anului 1959.
În timpul probelor s-au oferit plimbări cu acest nou mijloc de transport urban, unor grupuri de pionieri. Linia de troleibuz a făcut față cu succes acestor verificări și, luni dimineața, în 23 noiembrie, la orele 4.30 – 5 a.m., 12 troleibuze au ieșit din garaj, dintre care 6 au intrat imediat în circuitul transportului public urban, în timp ce alte 6 au început atunci probele.

Traseul acestora a fost Gara, strada Horea, piața Mihai Viteazul, strada Cuza Vodă, podul Someșeni și înapoi, strada Armatei Roșii (partea dinspre cartierul Mărăști a bulevardului 21 Decembrie), strada Kossuth Lajos (azi bulevardul 21 Decembrie 1989), piața Libertății (azi Unirii), străzile Doja (azi regele Ferdinand), Horea și Gara. Odată cu inaugurarea transportului cu troleibuze, a fost sistată circulația pe linia 4, autobuzele de pe această linie, alături de celelalte cinci noi care au fost achiziționate, aveau să circule pe liniile 1 și 5, arată sursa citată.
7.000 de călători, în prima zi
Clujenii au fost impresionați de noul mijloc de transport și numai în 23 noiembrie, în prima zi în care troleibuzele au început transportul public, pe durata a 11 ore, s-au înregistrat 7.000 de călători.
Numărul mare al celor care apelau la troleibuz, a determinat autoritățile să achiziționeze noi vehicule și, în doar câteva luni, parcul Întreprinderii Județene de Transport Local Cluj, a crescut la 20 de mașini. Apoi, cum prima linie de troleibuz a avut o lungime de doar 5,6 km, în martie 1960, a început construcția celei de-a doua linii, care a asigurat, în prima fază, legătura între zona Calvaria și platforma de la Clujana. În decembrie 1960, au început cursele de probă pe această linie.
Câteva fotografii arată cum erau troleibuzele în 1979.



Cum arată acum troleibuzele din Cluj
Procesul de extindere a rețelei acestui mijloc de transport public urban a continuat.

Lasă un Răspuns
Vezi comentariile