Rămâi la curent cu tot ce se întâmplă în oraș

Birocrația românească prin ochii unui străin: Un cetățean non-UE stabilit la Cluj-Napoca povestește experiența frustrantă cu serviciile publice

Foto: Dan Ștefan Tarcea - Facebook

Un cetățean non-UE stabilit la Cluj povestește, într-o postare pe pagina sa de Facebook, experiența sa recentă cu instituțiile publice românești – o experiență pe care o descrie ca fiind „frustrantă, haotică și profund ostilă față de străini”.

Totul a început cu o încercare de a-și actualiza adresa de reședință, după ce s-a mutat. Conform legislației române, orice schimbare de domiciliu trebuie raportată Inspectoratului General pentru Imigrări (IGI). Doar că – în practică – procesul s-a dovedit a fi aproape imposibil.

„Am sunat la numărul de pe site-ul IGI Cluj, dar era deconectat. Voiam doar să aflu ce documente trebuie să aduc și când pot veni. Programările online erau blocate până în noiembrie și nici măcar nu exista opțiunea de a actualiza adresa de reședință – deși este o obligație legală”, a relatat Aaron Roberts, un fotograf britanic stabilit la Cluj. 

Străinul a decis să se prezinte personal la sediul instituției. Între timp, a reușit să vorbească la telefon cu un funcționar – însă conversația a fost scurtă și neconstructivă: „A refuzat inițial să vorbească în engleză. Când a acceptat, părea deranjat că îl întreb ceva. Mi-a spus doar să vin la ‘audiențe’, joi la ora 10. Când am întrebat ce trebuie să aduc, nu a vrut să răspundă”. 

El mai adaugă că experiențele altor persoane care au avut de-a face cu IGI Cluj confirmă același tipar: „Toți spun același lucru: haos total. Am auzit doar povești de groază despre ce se întâmplă la ghișeul lor”. 

Problemele nu s-au oprit aici. Cetățeanul străin a încercat să depună și două reclamații la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Din nou, a constatat că numărul de telefon al biroului local din Cluj este inactiv. 

Singura opțiune viabilă părea a fi platforma online de sesizări, însă și aceasta s-a dovedit inutilizabilă: „Pentru a crea cont, ești redirecționat către un sistem numit eIDV. Acesta nu recunoaște pașaportul și nici cartea de rezidență emisă de IGI pentru cetățenii non-UE. Așadar, nu pot nici măcar să depun o plângere oficială – pentru că nu sunt român”. 

Concluzia lui este dură, dar sinceră: „Această țară este înapoiată și ATÂT de ostilă față de străini, iar eu m-am săturat”.