Rămâi la curent cu tot ce se întâmplă în oraș

„Selenia” – Robotul care a dus Clujul pe podiumul unei competiții internaționale. Elevii unui liceu clujean, câștigători: „Premiul ne motivează să visăm mai departe”

Foto: Liceul Internațional de Informatică Spectrum Cluj - Facebook

Elevii de la Liceul Internațional de Informatică „Spectrum” din Cluj‑Napoca au obținut locul al II-lea la prima ediție a competiției internaționale Mystery Engineering Box, o provocare STEAM ce a reunit echipe de elevi din mai multe țări (Danemarca, Polonia, Republica Moldova și România). 

Elevii clujeni au fost recompensați cu un premiu în valoare de 3.000 €. 

Concursul a presupus proiectarea, construcția și programarea unui dispozitiv inovator folosind materiale și componente electronice primite într-o „cutie misterioasă”. Tema abordată de echipa clujeană a fost Explorarea Spațială și Tehnologii Aerospațiale, domeniu în care au reușit să impresioneze juriul prin originalitate și aplicabilitate.

Robotul „Selenia” – explorator al necunoscutului

Proiectul realizat de elevii clujeni s-a concretizat într-un robot numit Selenia, capabil să exploreze medii necunoscute, colecta date de mediu (temperatură, umiditate, calitatea aerului etc.) și simula misiuni reale de explorare pe alte corpuri cerești.

Combinația inteligentă dintre tehnologia Fable și componentele Arduino le-a permis tinerilor să creeze un mecanism versatil și autonom, în pofida provocărilor tehnice ridicate.

Cei cinci membri ai echipei au fost: Alexandru Cazacu, Victor Chiș, Bogdan Gabor, Alexandru Lăcusteanu și Vanessa Țărmure au format un adevărat laborator de inovație.

„La început, ceea ce ne-a atras cel mai mult a fost setul de materiale primit prin Mystery Engineering Box, combinația dintre Fable și componentele Arduino a reprezentat cea mai mare provocare, dar și cel mai mare potențial.

Așa am creat Selenia, un robot de explorare pentru terenuri necunoscute, construit cu gândul la misiuni pe alte corpuri cerești. Desigur, ne dorim să îmbunătățim în continuare acest prototip, iar acest premiu ne motivează să visăm mai departe”, a precizat Bogdan Gabor, elev în clasa a IX-a B, Liceul Internațional de Informatică „Spectrum”, Cluj-Napoca, potrivit edupedu.ro

Proiectul demonstrează că tehnologiile educaționale pot fi folosite pentru a crea soluții reale și sustenabile în domeniul explorării spațiale, chiar și cu bugete reduse.

„Participarea la Mystery Engineering Box – a fost o experiență de neuitat și o adevărată celebrare a pasiunii pentru știință, tehnologie și inovație. Pentru noi, acest premiu este cu atât mai valoros cu cât clubul de robotică s-a născut din inițiativă voluntară, în afara orelor de studiu, din dorința sinceră de a explora, de a învăța și de a construi ceva semnificativ”, a precizat Szász-Fülöp Izabella, profesoara care a coordonat echipa elevilor de la liceul clujean, potrivit sursei citate.