Rămâi la curent cu tot ce se întâmplă în oraș

Magistrala feroviară Cluj – Oradea, în întârziere! Care este cel mai avansat lot?

Lucrările de modernizare pe magistrala feroviară Cluj-Napoca – Oradea avansează greu, deși termenul de finalizare rămâne august 2026. Potrivit datelor furnizate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, stadiul execuției pe cel mai avansat lot este abia la 34%.

Proiect de 1,3 miliarde de euro cu progres lent

Modernizarea liniei Cluj-Oradea este al doilea cel mai mare proiect feroviar finanțat prin PNRR, după linia Caransebeș – Timișoara – Arad. Valoarea totală se ridică la 1,3 miliarde de euro, iar traseul are o lungime de 166 kilometri, împărțit în patru loturi.

Obiectivul principal al proiectului este creșterea vitezei de circulație la 120 km/h pentru trenurile de călători și 80 km/h pentru cele de marfă, cu o viteză maximă de 160 km/h pe anumite porțiuni.

Situația pe fiecare lot:

  • Lotul 1 Cluj-Napoca – Aghireș

    • Lungime: 30,41 km

    • Constructor: Asocierea Railworks (Alstom Transport – lider și Arcada Company S.A.)

    • Stadiul execuției: 24%

    • Data finalizării: august 2026

    • Valoare lucrări: 1,611 miliarde lei

  • Lotul 2 Aghireș – Poieni

    • Lungime: 36,53 km

    • Constructor: Asocierea Railworks

    • Stadiul execuției: 34% (cel mai avansat lot)

    • Data finalizării: august 2026

    • Valoare lucrări: 1,535 miliarde lei

  • Lotul 3 Poieni – Aleșd

    • Lungime: 52,74 km

    • Constructor: Asocierea FCC Construccion – Gulermak

    • Stadiul execuției: 5%

    • Data finalizării: august 2026

    • Valoare lucrări: 2,117 miliarde lei

  • Lotul 4 Aleșd – frontieră Ungaria

    • Lungime: 46,74 km

    • Constructor: Asocierea Webuild SPA Impresa Pizzarotti & C SPA – Salcef SPA

    • Stadiul execuției: 10,43%

    • Data finalizării: august 2026

    • Valoare lucrări: 2,416 miliarde lei

Ce presupune modernizarea?

Magistrala feroviară modernizată va urma în mare parte traseul actual, cu mici modificări pentru a mări razele curbelor. Vor fi realizate 18 km de linie dublă nouă, iar trecerile la nivel nesigure vor fi desființate și înlocuite cu pasaje denivelate.

Deși termenul de finalizare rămâne 2026, ritmul lucrărilor este lent, iar cel mai avansat lot abia a atins 34%. Situația ridică semne de întrebare cu privire la respectarea termenelor asumate, iar autoritățile trebuie să gestioneze mai eficient evoluția acestui proiect strategic.